Jun 21, 2016

Siden 2014 har de borgerlige ville skærpe adgangskrav til gymnasiet, juni 2016 skete det, både røde og blå partier jubler. Alt imens afviger de gymnasielle institutioner fra uddannelsesplanerne som er udstukket fra regeringen, herunder Øregård Gymnasium, der simpelhen har droppet at give eleverne i 1.g karakterer i grundforløbet efter ENORM succes med prøveklasser

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) har indgået en bred gymnasieaftale, der både gør de røde og blå partier glade. (Kasper Kaasgaard/Altinget)

REFORM: Efter to måneders intense forhandlinger indgik regeringen fredag et bredt forlig om en gymnasiereform, der skal skærpe fagligheden og gøre det sværere at komme i gymnasiet. Både røde og blå partier jubler.


Læs videre : http://www.altinget.dk/artikel/bred-aftale-skaerper-adgangskrav-til-gymnasiet
Læs også: http://www.ugebreveta4.dk/borgerlige-vil-skaerpe-adgangskrav-til-gymnasiet_19392.aspx
Læs også: http://www.dr.dk/nyheder/politik/gymnasium-afskaffer-karakterer-til-1g-elever

******************************************************************************

UDDANNELSE - Lille udpluk fra Elina St- Onge's gratis E-bog "How-To-Change-The-World"  

Oversættelse fra engelsk og danske system: Vi kan være født frie og uden et begreb om en indskrænkning af vores frihed. Det, at overleve i denne tidsalder, kan være svært når en spærrelinje eksistere og ikke må overskrides, for meget. Leg og bevægelse(aktiviteter) hele dagen lang er ikke hvad der vil få vores børn tættere på jobbet og pengene til at betale for det grundlæggende, i voksenlivet. Vi er nødt til at tilpasse os samfundet; som er et meget stresset, konkurrencedygtig og overlevelse-orienterede 'game'.

Uddannelsessystemet er her for at hjælpe. Uddannelsessystemet - som vores moderne verden kalder det - er, hvad vores børn skal lære og et nødvendigt onde, for at føre et vellykket og sikkert liv. Det anses for at være den optimale måde at opnå værdifuld viden, god moral og kunne finde vores retmæssige sted i verden. Lyder godt! Men i stedet for blot at lade det blive ved det, lad os grave dybere. Hvad menes med "succes?" Hvilken viden taler vi om? Hvordan præcist er vi blevet undervist? For at få et mere objektivt billede af vores uddannelsessystem, er vi nødt til at gense, hvordan den gennemsnitlige skolegang ser ud.

Skolestart: Der er undervisningspligt fra august i det kalenderår, hvor barnet fylder seks år. Det forudsætter en vis modenhed og begyndelse til at forme børn som funktionelle medlemmer af samfundet. Undervisingen foregår 5 dage om ugen. på alle folkeskoler, er det kutyme der bliver undervist i læsning, skrivning, matematik og en række af præ-udvalgte akademiske fag. Men vigtigst af alt, er vi lære, at opfatte virkeligheden.
  • Hvis du følger reglerne og adlyde autoritet, vil du lykkes 
  • Hvis du ikke gør som der bliver sagt, vil du stå konsekvenser
  • Hvis man overholder kravene, vil du blive støttet
  • Hvis man ikke er i overensstemmelse, vil du blive udeladt
Disse ovennævnte begreber og opfattelser styrkes generelt gennem skolegangsprocessen. Mens succes kan betyde noget unikt for hver enkelt individ, kommer det an på deres respektive interesser, færdigheder og talenter, den version af succes som er mest værdisat i uddannelsessystemet, er evnen at holde i aflyde og få bedste karakterer eksamener. Hvordan gøres dette? Ved at lære udenad og gentage, hvad der undervises, via papirform. For at sige det enkelt, Akademisk succes er bredt forbundet med evnen til at absorbere og gentage. 

Den sammenhæng, hvori vi er uddannet,. ligner et samlebånd. Dage er opdelt i ens segmenter, som afbrydes med klassiske frikvarter og en ringeklokke, ligesom på en fabrik, der har skifteholdsarbejde.
Studerende er uddannet i partier efter alder, og får standardiserede tests, uanset om de opfylder standarderne.... Dem, der gør, kan modtage deres stempel af godkendelse (diplom), før de sendes ud på arbejdsmarkedet. Denne skildring kan ikke behandle alle finesser af uddannelsessystemet, men i generel forstand, er den standard modellen, som vi har vedtaget. Er dette den bedste måde at udvide kreativ og innovativ tænkning, eller fremstiller vores børn til at passe en forudfattet støbeform?