|
Alstom's hydrogen train Coradia iLint (zero-emission train) - VS. - Alstom Coradia LINT 41 (traditional diesel) |
LÆS VIDERE: DSB får grønt lys til at indkøbe nye el-tog
Blogger: Jeg studsede over en meget flot præsentation som hedder "..Hydrogen Link - En Grøn Nordisk Hydrogen Transport Korridor.." , men fra 2005.
Har du set eller hørt om den nye skabelsen af et netværk af tankningsmuligheder for brint, der kan føre til etablering af en ”brint- korridor” mellem Norge, Sverige, Danmark og Tyskland?...
Ja, der er store miljøfordele ved at køre med elektriske tog i stedet for dieselmotorer (NOx'er og partikler fra dieseltog m.m.)...
Q: Men, hvorfor lærer man ikke af Tyskland, vores naboland?
Elon Musk kan vi ikke regne med, han er en Deep State operative ..
Q: Hvorfor introducere Danmark ikke også nul-emissions passagertog, drevet af brint (Hydrogentoget - Coradia iLint)?? ...
Q: Hvordan beregner Folketinget og embedsværket, elektricitet, bæredygtighed og grøn omstilling?
Q: Hvorfor producerer vi stadig, elektricitet fra fossile brændstoffer? Ikke alt elektricitet kan betale sig at producere fra vindmøller, som også koster penge at drive...
Fossile brændsler betragtes som ikke-vedvarende, fordi det ikke kan genopfyldes på en menneskelig tidsramme. Det betyder, at i sidste ende udtømmes Jordens kul, naturgas og olie reserver, og elektricitet vil ikke længere, kunne produceres på denne måde...
Q: Hvordan sikre vi os, at de eltog der produceres og miljøregnskabet kontra diesel er en rentabel forretning og strømmen der produceres via biomasse, affald og kernekraft der hentes fra udlandet, ikke koster Danmark og skatteyderne og forurener verden, mere, end det ekstra tog-elforbrug der skal dækkes via kul- eller vindkraft?..
Q: Hvordan sikre vi, at togproducenten ikke er fra den italienske mafia, som snyder os (igen)? ... I 2001 var regningen for at få eltog i hele Danmark: 4,6 milliarder kroner - for elmaster og -ledninger og det blev stemplet som urentabelt for samfundet. Prisen på at elektrificere resten af de danske jernbanestrækninger er steget med omkring 50 procent siden 2001, viser nye beregninger, som Ingeniøren har foretaget sammen fagfolk. Med andre ord, i 2008 steg det med 50 procent, regningen blev til 6,9 milliarder kr. 2018, skal 150 nye eltog til en samlet pris på cirka 11 milliarder kroner og hertil har man IKKE beregnet omkostninger til elmaster og -ledninger, omskoling og specialuddannelse af togpersonale, valg eller udskiftning af togoperatøren, prisen på at udfase og skrotte de skandaleramte IC4-tog og IC3, prisen på udskiftning af Banedanmarks sikringsanlæg osv. osv.
Så bliver regningen vel på 20 mia. kr.?