Apr 14, 2017

BREAKING | Økonomisk Ugebrev | 14. April 2017 | Banker sender snart milliardregning til kunderne | ... De danske banker er i fuld gang med at identificere alle de kunder, der har aftale om porteføljepleje. De skal nu have at vide, at der er en regning på vej til dem for bankens arbejde med at passe deres investeringer. I alt kommer det til at dreje sig om et par milliarder kroner. ”Vi står overfor en kæmpe pædagogisk opgave med at forklare kunderne det”, siger bankerne... |


Alle relevante medarbejdere i bankerne er under maksimalt pres. Det her er det vildeste, jeg har været med til og det er den største forandring på det finansielle område siden børsreformen i 1995”.
Sådan lyder det fra afdelingsdirektør Steffen Ussing fra Sydbank. Og det Sydbank og alle andre banker lige nu ligger underdrejet med, er at finde frem til de tusindvis af kunder, der har købt investeringsbeviser i banken og som har en porteføljeaftale.

Disse kunder har altid været vant til, at deres rådgivningsaftale med banken var ”gratis”. De skulle ikke have penge op af lommen, i stedet blev banken betalt med en provision fra den investeringsforening, hvis bevis de lige havde solgt til kunden. Men fra 1. juli må bankerne ikke længere modtage disse provisioner. Da træder første del af de nye MiFID2-regler i kraft i Danmark.

Kunden skal betale direkte


Bankerne kæmper for at finde ud af, hvordan de undgår at miste alle de knap to milliarder kroner, de årligt plejer at få ind i provision. Økonomisk Ugebrev har spurgt de ti største banker, hvad de så vil gøre efter 1. juli. Her tegner der sig et klart billede af, at kunderne fremover kommer til at betale direkte for rådgivningen. Kunderne vil simpelthen få tilsendt en regning pålagt 25 procent moms, som vil fordyre det hele.

Hele artiklen blev udgivet i Økonomisk Ugebrev Formue nr. 14/2017.