Jun 27, 2018

Nyhetsspeilet.no | 27. Juni 2017 | ~ (In Danish:) Præsterne kontra Bibelen ~ | (In English:) The Priests vs. The Bible | 20 minutters læsetid | .. Præsteskabet skal forholde sig til én lære; den som står i Bibelen. Hverken mere eller mindre. Og hvis de ikke gør det, vil det være som om matematikerne skulle mener, at 2 + 2 er 5, med den begrundelse, at samfundet har ændret sig .. |

Trondheim 20111002. Kong Harald var tilstede søndag i Nidarosdomen under innsettelsen av Biskop Helga Haugland Byfuglien som preses. Byfuglien ble første kvinnelig leder for bispekollegiet i Den norske kirke. Norges biskoper og den nye preses foran Vestfronten.(f.v) Halvor Nortug, Erling Pettersen,Tor Singsaas, Per Oskar Kjølaas, Ole Christian Kvarme, preses Helga Haugland Byfuglien, Solveig Fiske, Laila Riksaasen Dahl, Ingeborg Midtømme, Tor B. Jørgensen, OLav Kjevesland, og fung.biskop Knut Erling Johansen. Foto: Ned Alley / Scanpix

Nyhetsspeilet.no er et Norsk online magasin skrevet af folket til folket. De offentliggøre oplysninger om nye paradigmer og rapportere om aktuelle emner fra nye vinkler, samt om emner som andre populariseret. Desuden sætter Nyhetsspeilet.no aktuelle emner i et bredere perspektiv end normalt. Tidsskriftsartikler beskæftiger sig med fem væsentlige hovedemner: Samfundet, Bevidsthed, Kosmos, Sundhed og Økonomi -https://no.wikipedia.org/wiki/Nyhetsspeilet


Kilde: http://www.nyhetsspeilet.no/2018/06/prestene-kontra-bibelen/

******Following article is in Norwegian - use google translate on the top of my blog entry*****

Prestene kontra Bibelen



Presteskapet skal forholde seg til én lære; den som står i Bibelen. Verken mer eller mindre. Og hvis de ikke gjør det, blir det som om matematikerneskulle mene at 2+2 blir 5, med begrunnelse om at samfunnet har endret seg.

Med unntak av profetiene, er Bibelen egentlig ganske rett frem, med historiefortellinger og medregler for blant annet kosthold, tvister, arv, økonomi og jordbruk. Det viktigste er dog Befalingene (Budene), som viser om vi adlyder Gud eller ikke. Og kirken skal adlyde Gud, hvis ikke kan den ikke kalles en kristen kirke. Det kommende er således ikke en debatt om Bibelens sannhetsgehalt, men om kirken/prestene følger den lære de er ment å følge og preke. Problemet starter allerede med ordet «prest», da Matteus 23:8 sier Men I skal ikke la eder kalle rabbi; for en er eders mester, men I er alle brødre. Rabbi, prest, imam går ut på det samme, så de alle gir seg titler de ikke skal, for mesteren er Jesus Kristus, ingen andre. I følge Bibelen.

De norske Bibelsitatene er hentet fra bibel.no sin 1930-utgave, fordi jo nyere utgavene er jo flere feil og unøyaktigheter kommer. Og jeg må innrømme at jeg er legmann, ingen «mester».

Prestene mener Gamle Testamentet og De 10 Bud ikke lenger er gyldige


Dette er et meget sentralt element for hvorfor kirken har endret holdning. Et svært vanlig argument fra prestene er at Jesus opphevet lovene. Det er ikke riktig. Jesus selv etterlevde Guds Lover, samtlige av dem, for å vise oss veien: Jeg er Veien (til frelse), sa Jesus.

Jesus sa:� Jeg er ikke kommet for å oppheve lovene, men å oppfylle profetiene (Matt. 5:17).

Han sa også at: Lovene skal bestå, og ikke den miste ting skal endres, inntil det hele er over (Matt. 5:18).

Med «…inntil det hele er over», mente Jesus inntil Dommedag, ikke sin egen bortgang. Dessuten vet vi at det som er hugget inn i stein er ment vare evig, og De ti Bud er hugget inn i stein, ergo må de fremdeles gjelde. I tillegg er Gud uforanderlig, så når Loven først er «vedtatt», vil den gjelde helt til slutten – «… inntil det hele er over».

Dessuten sa Jesus i Matt. 5:19: Derfor, den som bryter et eneste av disse minste bud og lærer menneskene således, han skal kalles den minste i himlenes rike; men den som holder dem og lærer andre dem, han skal kalles stor i himlenes rike.

Jesus er ikke bare tydelig når det gjelder å holde budene, men også konsekvensene av brudd på dem.

Men dette har altså prestene valgt å overse, og heller skape sine egne tolkninger for hva som er rett og galt. Mon tro hva Gud mener om det.

Befalingene her.