Aug 22, 2017

Folkets Avis | 22. August 2017 | Penge til fattige gik til DR-stjerner | .. DR undergår sig selv igen - Når en kommune laver en kampagne for at hjælpe sine fattigste indbyggere, skulle man måske tro at pengene gik til de mest udsatte grupper. Men sådan er det langt fra i Københavns Kommune.. Journalista.dk bygger sin historie på aktindsigter, som er blevet opnået i udgiftsbilagene til 'Bland dig i byen-kampagnen'. De viser først og fremmest, at den kostede skatteyderne lige under 2 millioner kroner .. |

DR. Foto: Lennart Kiil
Når en kommune laver en kampagne for at hjælpe sine fattigste indbyggere, skulle man måske tro at pengene gik til de mest udsatte grupper. Men sådan er det langt fra i Københavns Kommune.

- Et lavt niveau af gensidig tillid og oplevelse af fællesskab mellem forskellige grupper af beboere og i fht. myndighederne kan medføre konflikter. Fraværet af tillid og relationer betyder ulige vilkår for det aktive medborgerskab og kan samtidig skabe grobund for udvikling af såkaldte ”mod-identiteter”.

På blandt andet denne måde tager en rapport fra Københavns Kommune udgangspunkt i de mål, som man ønskede at opnå med kampagnen Bland dig i byen. En kampagne som blandt andet fokuserede på, at København i 2015 skulle være den storby i verden, som var bedst til at inkludere alle sine borgere. Det skulle eksempelvis ske ved at hjælpe hovedstadens fattigste indbyggere, som skulle opfordres til at blive en del af Københavns politiske arbejde.

Men ifølge gravermediet Journalista.dk gik projektets midler langt fra til de fattige indbyggere, som projektet havde til formål at hjælpe.

Kendte journalister i kø for at kommunikere fattigdomsbudskab


Journalista.dk bygger sin historie på aktindsigter, som er blevet opnået i udgiftsbilagene til Bland dig i byen-kampagnen. De viser først og fremmest, at den kostede skatteyderne lige under 2 millioner kroner......[LÆS VIDERE]