Vaccine og coronaskepsis i befolkningen har medført eksplosiv efterspørgsel på aluminiumsfolie. Branchefolk advarer mod totalt sammenbrud af forsyningskæder.
Aluminiumsfolie har længe været fast inventar i de danske husholdninger. Men det seneste år er efterspørgslen accelereret til et hidtil uset niveau. Det skyldes ikke mindst, at forbrugerne har fået øjnene op for utraditionelle måder at bruge dette glimtende og knitrende materiale på.
Byggemateriale til hovedbeklædningDen eksplosive efterspørgsel får nu alufolieproducenter til at råbe vagt i gevær.
“På grund af den voldsomme efterspørgsel er branchen helt i knæ. Vi kan simpelthen ikke følge med, som det er lige nu,” udtaler Mads Hätter, som er fabriksleder på KORFF AG, der blandt andet producerer aluminiumsfolie.
En rundspørge fra Forbrugerrådet Tænk konkluderer, at en stadig mere populær anvendelsesform for aluminiumsfolie er som byggemateriale til hovedbeklædning. En udvikling, der undrer Mads Hätter.
“Vi vidste godt, at aluminiumsfolie var et alsidigt materiale, men det er kommet bag på os, at det bliver brugt så hyppigt til lige præcis hattemageri. Det havde vi ikke lige set komme.”