May 24, 2019

JWVICTIMS.ORG | ~ Beware the Cult-Like Control and Abuse of Jehovah’s Witnesses ~ | TheLocal.dk: Russia upholds jail sentence for Danish Jehovah's Witness ~ | Blogger: [👦Som ung (musikant), kom jeg sammen med en vild smuk pige fra Jehovas Vidner og vidste godt, det var et kort visit, sidenhen, skulle hun som pligt, over sin mor, far og kirken, bede sine bønner, stemme dørklokker og forkynde troen. Pludseligt var festen slut, hun gav mig et valg, leve for evigt her på jorden med hende ved sin side eller død, dom og evig fortabelse i Helvedet🛐] ... {Som ung musikant blev jeg af mor. spændt fast til et blankpoleret skolebord. jeg skrev min stil og regnede den ud. holdt altid min kæft og sagde ingen imod} ... Boede desuden tæt på et Menighedscenter og kender udvandrede vantro Scientology medlemmer. Min egen afdelingssygeplejerske mor, har overladt dødende troende Jehovas Vidner til det guddommelige, eftersom de ikke vil modtage blod, eller en blod- transfusion på skadestuen og sygehuset ... Der er en grund til, jeg ingen TV har, navne- og adressebeskyttelse, hemmelig telefonnr m.m. Bombesikret tilværelse, optimalt væk fra telefonsælgere, Kræftens Benægtelse (og medicinalindustrien), falske opinionsundersøgelse, meningsmålinger samt Jehovas Vidner... Jeg har i princippet ikke noget imod nogle former for religioner, bare jeg ikke skal dikteres efter en lovsamling og de lader mig i fred, men unge mennesker, som bliver født ind i det, er en anden sag. Bare det, at tænke tilbage på præsten og konfirmationsforberedelsen, giver mig myrekryb og har læst, det skal skrives ind i skoleskemaet og de unge skal kunne blive undervist i mental sundhed (indoktrineringen) ... Lidt ligesom bankerne, er der alm. folk som har mistet hele formuer i disse to såkaldte religioner, samt livsvenskaber, uden at blive mere lykkelige, af den grund. Tværtimod. Pia Kjærsgaard, har(også) i denne sag blandet sig og siger, at Russisk dom, har totalitære træk, lidt ligesom hun også blandet sig i, at hun helst ikke ser, at man må spørge Henrik Sass Larsen(s) {mened om Pengeskabelsesprivilegiet} om 'pjække-forklaringen' via kritiske spørgsmål og tabloidavis-journalisterne, på Borgen (Q&A- Radio24syv)... Sååå... Hvem, der er mest magtfuldkommen, Jehovas eller Folketingspolitikere?, tja... |

... (...)... »Men som mange kirker og præster forvalter deres rolle, føler jeg mig ofte sært tilpas i folkekirken. Jeg elsker en god prædiken, men alt for ofte oplever jeg, at præsten træder over mine grænser og dikterer, hvordan min tro skal være. Kun Gud kan diktere min tro. Jeg føler, at religionen let bliver et redskab til at få magt over mennesker, til at udstikke regler for, hvad der er godt, og hvad der er ondt, hvad vi må tro, og hvordan vi må praktisere vores tro. Det gør efter min mening religion til et superfarligt fænomen og ødelægger følelsen af fællesskab. For mig at se er den vigtigste faktor i en prædiken, at der er nærvær og kærlighed. At ordet går fra hjerte til hjerte. Det var det, Jesus kunne, men det er ikke alle præster, der forstår at gøre ham det efter. At være kristen må betyde, at man handler for sin tro. At man bestræber sig på at gøre som Jesus. Ordet alene er ikke budbringende. Der må være kærlighed, hvor der er tro.«...(...)...  ~ Lotte Arnsbjerg - Berlingske


Dennis Christensen in court in the town of Oryol earlier this year. Photo: Mladen Antonov / AFP / Ritzau Scanpix
A Russian court on Thursday upheld a six-year jail sentence for "extremism" for a Danish Jehovah's Witness in a case that has drawn international condemnation.

READ MORE>>

******************************************************************************

JWVICTIMS.ORG | ~ Beware the Cult-Like Control and Abuse of Jehovah’s Witnesses




Are Jehovah’s Witnesses a cult?

Really, what difference does it make?

That’s not a flippant question, as being able to label Jehovah’s Witnesses a cult or not doesn’t really change or affect anything. If you can absolutely determine that Jehovah’s Witnesses are a cult, so what? Cults are legal in the U.S. and elsewhere.

Having them escape the label of cult also doesn’t give them special rights in areas of the world where their religion is restricted. “Hey, we’re not technically a cult, so you have to let us in, Russia.” I don’t think that’s going to work, but try it on Putin and let me know how it goes.

The label or word itself may not be important, but the level of cult-like, abusive control the religion has over its members should be of concern to anyone inside the religion and to those studying the bible with Jehovah’s Witnesses. Steve Hassan, a writer on cults, uses what he calls the BITE model to determine if a religion or other group can be considered a cult or abusive. This refers to the amount of control the group has over its members’ Behavior, Information, Thoughts, and Emotions.

To help people better understand how abusive and cult-like the religion of Jehovah’s Witnesses is, I’m going to post Hassan’s entire BITE model below, with short paragraphs about how the JW beliefs or thinking fit into many of those aspects of this model.

No comments:

Post a Comment