Jan 23, 2015

Christopher Nolan film 'Interstellar' konklusion: Filmen synes at postulere, at menneskeheden viser sig fra sin bedste side, når vi kaster os lidenskabeligt i det ukendte - på jagt efter kærlighed og opdagelse

Udgivet den 23. Januar 2015, af Verdensalt.dk

Min første reaktion var VAUW! Skal nok se den et par gange, for at fange kernen af symbolikken samt de mange betydningslag.

Min overskrift er fanget fra en konklusion på filmen, af Ben Kendrick fra Screenrant.

Tager vi Christopher Nolan's film 'Inception' fremkalder den også dybe spor af symbolik, mystik og fremtidsaspekter i multi-dimensionnelle verdener.

Hvis jeg skulle sætte ord på 'Interstellar', ville det nok være den forsøger at vise, en verden i en post-apokalyptisk tilstand, hvor manglen på mad tvinger folk fra Jorden og ud i rummet, dvs. en tilstand af jordens forestående undergang. Der er stadig fokus på det menneskelige drama om familiefaderen i Matthew McConaugheys skikkelse, der må efterlade sine børn for at redde verden, tror han. Til gengæld har Nolan her skruet seriøst på de visuelle knapper og viser både vores planet og universet omkring den i en grandiost overvældende æstetik. Dog ser det ud til, at Nolan er ude i mere klassisk, episk historiefortælling, end Alfonso Cuarón (Gravity) var med sin eksistentialistiske rumhistorie.

Det er dog nemt at opleve filmen som enhver anden Sci-Fi i lyset af Hollywood's klicheer og stereotyper, sidder dog med en følelse af, der ligger så meget mere bag ved, som vores normale menneskelige 3D matrix af illusion ikke når, at opfange.
Ben Kendrick: Interstellar bygger på de ideer, teoretiske fysiker Kip Thorne - specielt den forestilling, at mens vi observerer universet i tre dimensioner, kan der være mindst fem dimensioner. I visse teorier, er det postuleret, at visse kræfter (i dette tilfælde tyngdekraft) bløder gennem dimensioner - hvilket betyder, at baseret på Newtons love, hvad vi opfatter som et endeligt beregning kunne faktisk have uendelige implikationer.
Konceptet er decideret eksemplificeret i den første planet, at Endurance holdets besøg. Generelt tid på vores side af ormehullet bevæger sig hurtigere end tiden på den ukendt side. På grund af umiddelbar nærhed gravitationelle anomalier fra et nærliggende sort hul (Gargantua), tiden på den anden side er eksponentielt langsommere - i forhold til afstanden mellem et objekt og det sorte huls tyngdekraft. Som et resultat, tid på Millers planet bevæger sig betydeligt langsommere: for hver time, at holdet bruger på vandet planet syv år går hjem - en primær grund til, at Cooper er motiveret til at komme væk fra planeten så hurtigt som muligt (selv før de indse det er en dødsfælde). Cooper ved, at tre timer på planetens overflade vil koste ham årtiers tid med sin familie.
Tror min egen oplevelse afviger fra mange andres, måske fordi jeg er lidt forudindtaget eller benytter mig af troen på, sandheden findes med menneskehedens næste evolution af spirituel opvågnenhed. Sananda og vores gudommelige rige, siges, at have en finger med i spillet, en 'bestilt' begivenhed, simpelhen og de er meget begejstrede for at have det som et fantastisk værktøj for vækkelse af menneskeheden mod Ascension. Den fungerende er vidunderlig; Matthew McConaughey er virkelig en kriger af lys, og kvinderne i filmen er stærke, strålende og troværdige.

Begrebet tid på vores Planet Gaia/Jorden. Tid, der eksisterer i vores trossystemer, tid, der er en del af denne tredje dimensionelle konstruktion, som ikke eksisterer eller manifestere i de andre dimensioner. Vores menneskelige tidsbegreb er en meget vigtigt faktorer i 'Interstellar'.  Læs mere om begrebet tid.

I filmen fremstår NASA som helte (Youtube har slettet denne video) men i virkeligheden lyver de så bukserne flyver - det ved vi. De airbrusher live feeds eller fotoretouchering, når en UFO dukker forbi, effekter forsvinder på Månen og Mars, lyver om højden af sateliteter og hvad der findes i vores Stratosfære, Stratopausen, Mesosfæeren samt Solar Warden ikke eksistere eller jorden ikke er omgivet af et grid af Scalar våben eller teknologien ikke findes. 

Albert Einstein foreslog, at der findes ormehuller i hans teori om Relativitetsteorien, men i den virkelige verden, er der ingen faktiske beviser. Interstellar angiver, at rumportaler eksistere også her i vores galakse. Tidsskriftet Annals of Physics tyder på, at det mørke stof i midten af vores Mælkevejen kunne være et ormehul, at mennesker kunne rejse til og igennem ... hvem ved... 
Denne teori om fantastisk og indeholder flere formler til at argumentere, om det er matematisk muligt, at der er et ormehul som venter os i Mælkevejen.

Andet aspekt er kærligheden der binder os, når videnskab og "kærlighed" var modsætninger til hinanden som væsentlige fysiske fænomener i universet. Dr. Mann sætte dette i det rette perspektiv (selvopholdelsesdriften), da han 'forsøgte' at slå vores hovedperson ihjel og flygte hjem via rumstationen alene, mens kærligheden lå til hovedpersonen og kvinderne der repræsenterer følelser, "kærlighed" holder universet sammen

Filmen kan varmt anbefales.