Aug 9, 2016

KÆMPE HISTORISK SHITSTORM: Norsk Politi har et kæmpe forklaringsproblem. Var de under pres fra Nordiske politikere og skibsejere? Nordens største kriminalgåde er opklaret - Besætning tændte Scandinavian Star-brand... kommentar på nettet "Skandale, at danske politikere ikke har villet undersøge færgekatastrofen" - Datter til omkommet på Scandinavian Star: "Vores system er råddent"...

Update: 9. August 2016 -Uanset politiets konklusion: Tidligere skibsinspektør klar med nye oplysninger om Scandinavian Star.....

Norsk stiftelse om Scandinavian Star-rapport: »Norge har ingen grund til at kalde sig en retsstat«

Når politiet frikender mandskabet på Scandinavian Star er det en dækoperation, lyder det.

Udgivet første gang 21. Februar 2016 af Verdensalt

 

Norsk politi saboterede egen teknisk efterforskning iflg. Søfartsstyrelsens forhenværende skibsinspektør Flemming Thue Jensen....Han "kender" de 2 skyldige der startede hovedbranden og hydralik-branden, men NÆGTER at sætte navn på de skyldige og har ikke tillid mere til det Norske politi.......


Udsendte fra danske justitsministerium mistænkte sabotage men politiet lyttede ikke. 26 år efter ulykken udtaler skibsinspektøren sig offentligt om skyldspørgsmålet fra en privat undersøgelse i 2010... Iflg. LIVE pressemødet, OSLO 21-2-2016  - Påsatte personalet branden,  maskinchefen var en central kilde af løgnen, nogen havde slettede dele af skibets logbog, skibets topledelse forsøgte at skjule ting, brandstifter saboterede skibet ved at blokere med en klods/kile til central branddør, samt absurde politi forklaringer - de ligefrem saboterede egen efterforskning, politiafhøringer forsvandt, advokaten handlet groft uagtsomt. Skibet var i svensk farvand og ikke international farvand som var en løgn. Politiets pågreb en lastbilchauffør og gjorde ham til syndebuk og dermed brandstifter, men han var blot uskyldig... Mange aktører har løjet og fortiet sandheden...  

Update: Pind slår fast: Ingen ny dansk undersøgelse af Scandinavian Star

Update: Mens Enhedslisten og Dansk Folkeparti kræver en ny dansk undersøgelse, vil Venstres retsordfører, Preben Bang Henriksen, have Flemming Thue Jensen afhørt af politiet ved et indenretligt forhør foran en dommer, så han udtaler sig under strafansvar.

Update: Norsk politi vil ikke kommentere skibsinspektørs anklager




Ups! Jeg-fortryder.dk
Dr.dk



Om natten 7. april 1990 brød passagerskibet Scandinavian Star i brand midt i Skagerrak.
Skibet var på vej fra Oslo til Frederikshavn, hvor størstedelen af passagerne skulle på påskeferie.
Branden kostede 159 personer livet. Lørdag aften valgte daværende søfartsinspektør og hovedundersøger af ulykken, Flemming Thue Jensen, at stå frem og fortælle, hvem han tror er skyld i mordbranden.
Klokken 12 fortæller han om sin private efterforskning på et pressemøde fra Oslo. Se det live her.

ekstrabladet.dk
Enke til Scandinavian Star-mistænkt: - Hvorfor står han først frem nu - LIVE, OSLO Pressemøde

Efter 26 år peger forhenværende skibsinspektør på andre gerningsmænd, men hvorfor først nu, spørger enke efter mistænkt





OVERBLIK: Her er katastrofen på Scandinavian Star 
(12:10 Venstre undrer sig over vidnes tavshed om skibsbrand)
13:31 Skibsinspektør vil ikke afhøres af norsk politi 

Dødsbranden om bord på Scandinavian Star fandt sted 7. april 1990 og kostede 159 mennesker livet. Ilden brød ud flere steder på færgen, der lå i Skagerrak på vej fra Oslo til Frederikshavn. Formentlig var der tale om påsatte brande. Nu bryder den tidligere danske hovedundersøger af katastrofen, Flemming Thue Jensen fra Søfartsstyrelsen, 26 års tavshed og siger til Politiken og norsk TV2, at "to fra mandskabet" antændte branden.

Her er et overblik over katastrofen:
  • Scandinavian Star brød i brand om natten 7. april på vej fra Oslo til Frederikshavn.
  • 482 besætningsmedlemmer og passagerer var om bord på færgen. 158 af dem mistede livet ved branden, mens yderligere én døde senere af sine kvæstelser.
  • Efterforskning har vist, at ilden var opstået flere forskellige steder på færgen, og at der dermed sandsynligvis var tale om en påsat brand.
  • Norsk Politi gav en dansk lastbilchauffør, der selv omkom i branden, skylden. Men anklagen er trukket tilbage, efter at svenske brandeksperter anser det for usandsynligt, at danskeren kunne have startet de i alt seks brande på skibet.
  • Sikkerheden om bord på Scandinavian Star blev kritiseret, da det kom frem, at personalet hverken havde holdt brandøvelser eller var blevet instrueret i sikkerhedsudstyret.
  • Kaptajnen, rederen og direktøren blev i 1993 dømt for overtrædelse af loven om skibes sikkerhed. De fik den daværende strengeste straf på seks måneders hæfte.
  • Pårørende til ofrene har kritiseret efterforskningen og mener, at branden var et forsøg på forsikringssvindel. Det samme mener den norske ekspertgruppe "Efterforskning af mordbranden på Scandinavian Star", der fremlagde resultatet af sine undersøgelser 6. april 2013.
  • Resultaterne og materialet fra ekspertgruppens rapport er efterfølgende blevet delt med politiet i Oslo.
  • I januar 2015 besluttede Norges storting at nedsætte en undersøgelseskommission, der skal granske omstændighederne ved færgebranden.
  • I januar 2015 kom norske politifolk til Danmark, hvor de fik en dommers tilladelse til at ransage hos Mike Axdal fra den danske støtteforening. Han har samlet flere tusinde sider med informationer om katastrofen, skibet og rederiet.
/ritzau/
http://www.tv2.no/nyheter/8061523/

– Hvis norsk politi hadde snakket med oss, og undersøkt saken nærmere, burde saken vært oppklart i 1990, sier Flemming Thue Jensen.
For aller første gang tar han bladet fra munnen. Han har et stort behov for å fortelle hva han egentlig så og hørte om bord i den utbrente danskebåten «Scandinavian Star», like etter at den ble slept til kai i Lysekil i Sverige påsken 1990.
– Hvem tente på ferja?
– Det gjorde to fra mannskapet. I tillegg: En av karene stod bak en annen grov sabotasje om bord på skipet. En meget grov sabotasje. Jeg vil ikke gå i detaljer, ettersom jeg da identifiserer vedkommende. Jeg vil ikke navngi personen. Det må politiet i Norge gjøre. Ikke meg, sier Jensen til TV 2.
– Er det lett for politiet å finne ut dette?
– Det burde være like enkelt å oppklare som et sykkeltyveri. Hvis man vil.

kidle: http://www.tv2.no/nyheter/8056427/